Transfer obsługi domeny
Transfer
- Obsługę domeny możesz transferować wyłącznie do rejestratorów, którzy współpracują z NASK w ramach programu partnerskiego.
- Jeżeli transferowana domena zabezpieczona jest protokołem DNSSSEC, upewnij się, że wybrany rejestrator wspiera to rozwiązanie co najmniej w zakresie przekazywania rekordów DS do NASK.
Transfer obsługi domeny przebiega w trzech etapach:
- Wydanie kodu autoryzacyjnego (tzw. kodów authinfo) do nazwy domeny
Aby transfer mógł być zainicjowany, wybrany rejestrator musi otrzymać kod authinfo do domeny. Wydawanie kodów odbywa się na dwa sposoby, w zależności od tego, kto w danym momencie obsługuje domenę:- jeżeli domenę obsługuje rejestrator - abonent pobiera kod authinfo bezpośrednio od niego, zgodnie z ustaloną przez niego procedurą,
- jeżeli domena znajduje się na viNASK - NASK przekazuje kody authinfo bezpośrednio rejestratorowi wskazanemu przez abonenta, zgodnie z procedurą transferu z viNASK.
- Zainicjowanie transferu
Zainicjowanie transferu możliwe jest najwcześniej 5 dni od daty rejestracji domeny lub jej ostatniego transferu. Po otrzymaniu kodów authinfo rejestrator inicjuje przejęcie obsługi domeny. W tym momencie do abonenta zostaje wysłany e-mail z linkiem, którego użycie kończy transfer. Wiadomość wysyłana jest na adres e-mail abonenta, przechowywany w Rejestrze domeny .pl.WażneAby proces transferu zakończył się sukcesem, upewnij się, że obecny rejestrator przekazał nam twój aktualny adres e-mail! Upewnij się również, że obaj rejestratorzy (obecny i przyszły) posiadają twoje poprawne i aktualne dane.
- Zakończenie tranferu
Po kliknięciu przez abonenta w link otrzymany w wiadomości, procedura transferu jest zakończona, a obsługa domeny przeniesiona do nowego rejestratora.
Transfer obsługi domeny może zostać wykonany także w sposób zautomatyzowany w trakcie procesu zakończenia współpracy NASK z obsługującym cię rejestratorem. W takim przypadku nie wymagamy od ciebie żadnej aktywności, a o dokonaniu transferu poinformujemy wiadomością przesłaną na twój adres e-mail przechowywany w głównym rejestrze domeny .pl. Odpowiednie informacje przekaże ci twój rejestrator, którego obowiązkiem jest dopełnienie niezbędnych formalności. Zastosowanie takiej procedury nie wpływa na twoje prawa, w tym prawo do wyboru innego rejestratora domeny w trybie opisanym w punktach 1-3 powyżej.
Transfer z viNASK
Poniższa procedura dotyczy wyłącznie tych domen, dla których w bazie WHOIS, jako rejestrator widnieje viNASK, a ich abonenci nie posiadają kodów authinfo.
Obsługę domeny można przenieść wyłącznie do tych rejestratorów, którzy zadeklarowali chęć przyjmowania transferów domen z viNASK. Na liście rejestratorów oznaczeni są oni niebieską strzałką. Wskazani są oni również we wniosku transferowym.
Transfer obsługi domeny z viNASK powinien nastąpić do końca okresu, na jaki domena została opłacona. Usługi związane z domeną, której obsługa nie zostanie przeniesiona przestaną działać z końcem jej okresu rozliczeniowego. Domena przejdzie wówczas w stan „BLOCKED” (po zakończeniu okresu rozliczeniowego), w którym będzie przebywać 30 dni. W tym czasie abonent może jeszcze przenieść jej obsługę i odnowić domenę na kolejny okres rozliczeniowy. Przy braku odnowienia z upływem tych 30 dni umowa zostanie rozwiązana, a domena uwolniona do puli domen wolnych.
Procedura transferu obsługi domeny viNASK
- Wypełnij na stronie www.dns.pl i wydrukuj wniosek o transfer; pamiętaj o podaniu w nim aktualnego, działającego adresu e-mail, ponieważ w sprawie złożonego wniosku będziemy kontaktować się z tobą wyłącznie za jego pośrednictwem.
- Wydrukowany wniosek opatrz pieczęcią i czytelnym podpisem reprezentanta, tj. osoby uprawnionej do występowania w imieniu abonenta (więcej informacji na temat tego, kto może podpisać wniosek znajdziesz na tej stronie).
- Wypełniony i podpisany wniosek razem z dokumentami potwierdzającymi sposób reprezentacji prześlij do NASK jako załącznik na adres e-mail transfer@dns.pl.
- Po zaakceptowaniu wniosku, NASK przekazuje kody authinfo rejestratorowi.
- Po zainicjowaniu transferu przez rejestratora, na adres e-mail podany we wniosku zostanie wysłana wiadomość z linkiem; jeżeli nie otrzymałeś wiadomości z linkiem, pomimo wcześniejszego zaakceptowania wniosku przez NASK, skontaktuj się z wybranym rejestratorem.
- Kliknij w link otrzymany w wiadomości, tym samym kończąc procedurę.
Transfer (FAQ)
Transfer między rejestratorami
Skutek transferu zautomatyzowanego jest taki sam, jak każdego transferu: obsługa twojej domeny zostanie przeniesiona pomiędzy rejestratorami. W razie stwierdzenia jakichkolwiek rozbieżności po dokonaniu transferu, skontaktuj się niezwłocznie ze swoim aktualnym rejestratorem.
Transfer z viNASK
Jeżeli taka sytuacja dotyczy twojej domeny, powinieneś niezwłocznie przenieść jej obsługę do innego rejestratora. Jeżeli nie masz kodu authinfo, skorzystaj z procedury transferu z viNASK. Szczegółowy opis procedury znajdziesz na tej stronie.
- Jeżeli abonentem jest osoba fizyczna:
- podpis abonenta domeny, lub pełnomocnika + kopia pełnomocnictwa.
- Jeżeli abonentem domeny jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą:
- podpis osoby prowadzącej działalność gospodarczą oraz kopia wpisu do CEIDG.
- w przypadku działania przez pełnomocnika, podpis pełnomocnika + kopia pełnomocnictwa i kopia wpisu do CEIDG.
- Jeżeli abonentem domeny jest spółka cywilna:
- podpisy wszystkich wspólników spółki cywilnej + kopia umowy spółki cywilnej (fragment umowy zawierający informacje o składzie i sposobie reprezentowania spółki)
- w przypadku działania przez pełnomocnika, podpis pełnomocnika + kopia pełnomocnictwa oraz kopia umowy spółki cywilnej (fragment umowy zawierający informacje o składzie i sposobie reprezentowania spółki)
- Jeżeli abonentem domeny jest spółka handlowa (z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna, jawna, komandytowa, partnerska, komandytowo-akcyjna):
- podpis osoby lub osób umocowanych do reprezentowania spółki (zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w KRS) + kopia działu 1 i 2 aktualnego odpisu z KRS.
- Jeżeli abonentem domeny jest podmiot publiczny:
- odpowiedni dokument, z którego wynika powołanie, mianowanie lub wybór,
- dokument, na podstawie którego - zgodnie z przepisami - określona osoba została upoważniona do reprezentowania podmiotu publicznego (np. odpis z odpowiedniego rejestru),
- w pozostałych przypadkach, odpowiednie pełnomocnictwo łącznie z dokumentem, z którego wynika uprawnienie dla mocodawcy do umocowania pełnomocnika.